Blogg

David mot Goliat – and no bananas!

David mot Goliat – and no bananas!

Hejsan,

Här på nötkontoret så har vi precis gått och blivit ett ”nöt och juicekontor”. Vi har tre nya medlemmar i produktfamiljen Smiling. Tre stycken juicer, gjorda på frukt och grönt, inget annat. Ekologiska och Fairtrade-märkta såklart. Jag tänkte jag skulle ta er med på hur vi tänkt när vi lanserat de här juicerna, och berätta varför vi med stolthet säger ”Bra för dig//Bra för bonden”.

Juice v2

Innan vi tar fram en ny produkt
Det absolut första vi gör innan vi lanserar en ny produkt är att fråga oss själva ”vad kan vi göra bättre?”. Vi har alltid ambitionen att driva marknaden mot det bättre, inte bara för bönderna som odlar produkten utan bättre för oss alla som ska äta eller dricka produkten. Just detta är också en förutsättning för att vi, som liten aktör, ska få vara med och brottas med de stora drakarna. Vi kan inte erbjuda stora marknadsföringskampanjer som kommer driva försäljningen. Vi måste istället komma med riktigt bra produkter som står för sig själva, det har vi nu gjort och det som gör våra nykomlingar så bra är:

Smak, kvalitet……and no bananas!
Många gånger kan det stå en fin produkt i hyllan med en spännande smak och en fin färg. Men när man vänder på produkten och läser innehållsförteckningen ser man att den fina färgen kommer ifrån E101 och att det knappt var någon råvara alls av det som skulle ge den härliga smaken du ville ha. Istället står där massa saker som du inte känner igen.

I våra juicer har vi pressat frukt och grönt som vi sedan tappat på flaska, thats it! Inga konserveringsmedel, inga tillsatser och inga koncentrat. Vi har även satsat på att skicka ner så mycket gott i flaskan som vi bra kan. Så istället för att till exempel fylla ut med banan så har vi fyllt på med extra mycket av godsakerna. Vår morot & ingefära juice innehåller till exempel 7% ingefära vilket gör att den verkligen smakar ingefära, på riktigt.

ALX_8786

Ekologiskt
Att juicerna är ekologiska betyder bland annat att råvarorna vi gjort juicen på odlats utan kemiska bekämpningsmedel. Odlas de utan bekämpningsmedel finns det inte heller någon risk för att du får i dig rester av dessa bekämpningsmedel. Det är inte heller något som blir kvar och skräpar i jorden vid själva odlingen.

IMG_7486

Fairtrade – handel som skapar utveckling i odlingsländerna
Sist, men inte minst, är juicerna Fairtrade-märkta, men vad betyder nu det?
Handel är ett fantastiskt verktyg för att driva utveckling och bekämpa fattigdom, om den är baserad på schyssta villkor. Det är den ofta, men lika ofta så pressas problem bakåt i leden av köparna. Och när problemen inte kan skickas vidare så landar det till slut i knät på dem som står sist i kön, vilket tyvärr ofta blir bonden som odlat råvaran.

Att en produkt är Fairtrade-märkt betyder att du kan vara säker på att råvarorna handlats under schyssta villkor. Det är ett skyddsnät för bönderna som står sist i ledet. När jag var på plats i Karnataka-provisen, Indien, fick jag själv se hur detta kunde ta sig utryck;

En av ingredisenserna i Smilingjuicen är mango. ”Land of the world famous mango” står det på skylten när man närmar sig mangomarknaden i Srinivasapura. Dit kommer bonden i sin traktor, fullastad med färsk mango. På marknaden finns också köparna, ofta renodlade mellanhänder. Det kostar en del att hålla marknaden igång, det är lokal, vågar, el, personal etc. Denna kostnad får bönderna ta, eftersom de står sist i ledet. Bönderna får inte heller betalt för all sin mango, utan ska lämna en sorts provision till köparen. Köp 1000kg men betala bara för 900kg.

ALX_7877

IMG_7790(1)

Med Smilings mango är handelskedjan annorlunda. Bönerna behöver inte själva stå för kostnaden av att driva marknaden och dom behöver inte betala provisionen till säljaren. Istället får de pengar tillbaka till bondekooperativet, öronmärkta för att återinvesteras i sitt jordbruk eller sitt samhälle, till exempel för att betala barnens skolavgifter. Mangon har också ett fastslaget minimipris som råvara, och det priset tillåts aldrig att gå under.

Fördelarna är många, och det fina är att det inte behöver kosta mer att välja en produkt från en ”schysst” värdekedja. Genom att kapa mellanhänder och onödiga omvägar så kan vi erbjuda dig en schysst produkt till ett schysst pris som skapar utveckling lokalt i odlingslandet. Det vinner vi alla på! Nedan kan du se våra mangobönder berätta om handel med schyssta villkor och vad de gör för dem.

 

ALX_8622

Det var allt från mig för denna gång. Hör av dig om du har frågor eller vill prata mer!

Ha en fin dag,
Johan
Medgrundare Smiling Group
Johan@smilinggroup.com
0702 60 23 05

  • Skrivet av Johan
  • 14:34 Friday, 8 July, 2016

Senaste blogginläggen

Aprikosmandeln, vårens schysstaste nyhet!

Den senaste tiden har det varit en livlig livsmedelsdebatt om odlingen av mandlar och att det går åt orimliga 4-5 liter…

Läs mer

Oscar gästbloggar hos Venture Cup region Syd

Från Venture cup vinst till vad smiling befinner sig idag Det har nu snart gått tre år sedan vi var…

Läs mer

På besök i Kina för att ta fram Sveriges första Fairtrade & EKO jordnötter

Ni hao! Eller rättare sagt; Hej! Kul att du hittat till detta inlägg här på Smilingbloggen! : ) Nu är…

Läs mer

På besök hos kokosbönderna i Ghana

Tjena tjena,  Jag (Johan) har precis kommer hem från mitt första besök i Afrika. Tillsammans med Oscar har jag varit ute…

Läs mer

Häng med Smilinggänget bakom kulisserna

Följ Smiling på Instagram