Blogg

Summering av 2013 – Hej 2014!

Summering av 2013 – Hej 2014!

Puh!

Nyår har kommit och gått och Smiling kan summera ett första verksamhetsår. Även fast vi bara haft försäljning under fyra månader har verksamheten varit drivandes på vardagsbasis sedan februari och hela året kan summeras som Galet (med stort G! Som Ulf Lundell skulle säga) mycket längtan, nervositet, oro, entusiasm, kulturkrockar och inte minst stolthet och glädje – både för oss och inte minst för våra vänner i Gambia!

Först nu, efter drygt två veckors påminnelser från mina kollegor, har jag fått tiden att summera vårt första år, 2013. Det är knappt så jag vet hur eller med vad jag ska börja. Därav blir det enklast att följa årets månader tänker jag och där jag berättar kort om höjdpunkterna under resans gång.

För er som inte vet uppkom bakgrunden till Smiling Group för nästan tre år sedan genom att jag och min dåvarande studiekamrat Joakim Söderling åkte ner till ”The Smiling Coast of Africa”, Gambia, för att skriva vår kandidatuppsats kring bistånd. Vi avsåg att forska kring hur bistånd skulle kunna effektiveras för att främja lokalt entreprenörskap. Den röda tråden var att gambierna inte ville ha traditionellt bistånd utan istället arbetstillfällen. Två år senare startades Smiling som ett svenskt aktiebolag med huvudverksamhet i Gambia. En affärsverksamhet med en grundpelare om att skapa utveckling i Gambia.

Konceptet vi

Vi hälsar på i Kiang-West Mandina under vår uppsats i Gambia våren 2011.

 

Jag och Joakim har jobbat heltid med Smiling sedan februari 2013. Vår första anhalt på resan, efter att ha fått ”GO” av Reitan Convenience (Pressbyrån och 7-Eleven) var att åka ner till Gambia i mars månad och sätta upp bolaget på plats, påvisa fördelarna för bönderna med att arbeta med Smiling (de hade exempelvis aldrig hört talas om Fairtrade) för att senare skriva avtal med dem, skriva avtal med fabriken etc. Resan var härmed officiellt igång även på plats i Gambia! Vi lämnade landet efter tre veckor för att återvända till Sverige för att fortsätta med processen att introducera en ny produkt på svensk handel.

DSC_0110

Vårt första möte med cashewbönderna i byn Kassa Kunda. På just denna bild förklarar Joakim Smilings värdekedja. Många kan prata engelska, men inte alla. Därav agerade vår koordinator Gomez tolk.

 

En stor del av mitt dagliga arbete går åt till att hantera kontakt med Gambia och även att befinna mig på plats såklart! Därav åkte jag tillbaka till Gambia under skördeperioden och det är till stor del genom denna vistelse jag minns 2013. Jag åkte till Gambia i början av april med en hembiljett bokad till sex veckor senare. Linnea medverkade även på plats de första två veckorna men åkte sedan hem till Sverige likt planerat. Min vistelse blev dock betydligt längre än de ursprungligt planerade sex veckorna, där det slutade med att jag befann mig på plats i totalt tre månader. En stor del av tiden spenderades på inköpet av våra cashewnötter vilket vi tänkt. Det som vi dock inte tänkt var att jag även var tvungen att stanna kvar för att se till förädlingen av nötterna. Nu i efterhand kan man kanske säga att det var naivt tänkt att ”bara” behöva vara på plats under sex veckor, speciellt med tanke på att våra cashewnötter var den första färdiga produkt som lämnar Gambia för att säljas i ett rikt land likt Sverige.

4

En jutesäck fylld med råa cashewnötter väger 80 kg! 

 

De tre månaderna på plats var rent ut sagt ett jäkla slit och jag har mycket att tacka bland annat vår koordinator på plats Gomez som varit en klippa och en väldigt bra vän! Lite bitter är jag fortfarande att jag missade hockey-VM på hemmaplan (speciellt när det gick som det gick, Fredrik Pettersson vilken hejdundrande straff, klart över den gula). Nedan är när jag bjöd alla de 350 anställda på läsk i fabriken.

bild 4

Här bjuder jag på läsk under vårt firande av svensk midsommar i Gambia

 

Medan jag var i Gambia och råddade inköp och förädling tävlade Smiling i Venture Cup, Sveriges största affärsidétävling. Först tävlande vi i deltävlingen Venture Cup Öst där vi vann segern i kategorin ”Människa och Samhälle” och tävlade i och med det om en plats i Sverigefinalen. Vi tog oss till Malmö och Sverigefinalen och på plats vann vi hela rubbet och blev korade till Sveriges Nästa Tillväxtföretag!! Verkligen ett kvitto på att vi var rätt ute! En glad och något förfriskad Joakim ringde till mig mitt i natten (Gambia har samma tidzon som London) och gapade i luren om att vi vunnit! Det kommer jag aldrig glömma…

Någon semester blev det inte för Smiling-gänget i somras. Vi hade fullt sikte inställt på den 3/9 2013 vilket var ”tidsfönstret” för introduktionen av våra cashewnötter på Pressbyrån och 7-Eleven. Mycket jobb var det helt klart innan den 3/9 i form av hemsida, Fairtrade, marknadsmaterial etc och därtill inte minst en stor nervositet kring hur kommer produkten tas emot av handlarna och konsumenter?

bild

De första påsarna ute i butik den 3/9 2013

 

Efter den 3/9 har hösten och julen flugit förbi! Själv har jag varit i Gambia tre gånger sedan i september med olika agendor. Det är enormt roligt att se de framsteg vi gör på plats i Gambia, både på bondenivå i byn Kassa Kunda och hos fabriken med alla anställda. Mitt starkaste intryck hittills på resan var när jag var på besök i Kassa Kunda i november och hade med mig Smilings påsar med byns nötter i. På våra påsar står det att nötterna kommer från Kassa Kunda samtidigt som den specifika bondens namn står på baksidan på påsen. Den stolthet jag kunde se hos bönder och byborna var större än jag trott! En annan minnesbild som kommer finnas på näthinnan var en morgon där jag kan se över 300 Gambier, med sina fina afrikanskt färglada klänningar, kommer mot mig för ännu en dag i nötfabriken. De har fått ett jobb, en stolthet. Den stunden kommer jag ihåg att jag tänkte: herregud vad håller vi på med, det här händer inte, min dröm att göra skillnad för fattiga uppfylls verkligen.

bild 7

Här serveras det nötter om hängt på byns träd för ca 3 månader sedan! 

 

Som köpare av en Fairtrade-märkt råvara, i Smilings fall cashewnötter, betalar man ett minimi-pris till bonden som är satt av Fairtrade International. Utöver minimi-priset måste allt skrivas avtal på så att bönderna får en stabilare tillvaro och köparen betalar även en premie som går till kooperativet. Premiens extrapengar måste fördelas demokratiskt mellan bönderna och deras familjer. I år betalade Smiling 60 000 SEK till kooperativet i byn Kassa Kunda, en betydande summa med andra ord! Glädjande fick jag på plats information om att årets Fairtrade-premie använts till att säkra upp att byns cirka 60 ungdomar ska kunna gå i skola till och med genom gymnasiet. Det här gör att de får möjlighet att bli vad de vill bli vilket inte är en självklarhet på grund av familjens ekonomi. Några av ungdomarna ville bli journalister, andra bankirer. Nu får de chansen att ta tillvara på sin dröm vilket vi på Smiling är enormt stolta över!

DSC_0176_2

 

bild 3

Det känns fantastiskt att kunna bidra till byns ungdomars framtid! 

Smiling tror inte på utveckling genom traditionellt bistånd, vi tror inte på bussiness as usual, vi tror på Smiling Concept. Ett koncept där schyssta villkor snyggt paketeras för konsumenten så att denne, genom ett köp av en påse, är med och skapar verklig utveckling för hundratals bönder och fabriksanställda.

Joakim som jobbar med försäljning skulle nog gärna vilja att jag lyfter några rader kring våra försäljningskanaler så dem kommer här. Utöver att sälja på Pressbyrån och 7-Eleven har vi även satt upp samarbete med Barista, The House of Fair Trade och SF-Bio. Kanaler vi är väldigt glada att de tror på oss och vill vara med på resan om att skapa utveckling i Gambia!
För 2014 så ligger stort fokus vid att fortsätta att komma in på vidare försäljningskanaler, du får mer än gärna höra av dig om du har kontaktytor på potentiella återförsäljare, stora som små!

Johan, vår marknadsansvarige i Smiling, har säkert drömt om våra bondefilmer då han har lagt ner stor tid vid att få ett så bra slutresultat som vi har idag! Likaså gäller Linnea och alla budgetar vi tar fram i förhand och rapporter i efterhand! Bra jobbat alla!

Ännu ett kvitto på att Smiling ligger rätt i tiden, och att vi faktiskt gör någonting, är vinsten i tävlingen Business Challenge. Jurylistan bestod att Sveriges näringslivstopp och att få feedback från sådana personer är enormt givande. Aldrig förr har vi träffat så många ”höjdare” i ett och samma rum! Det är inte så ofta man får sitta och prata med honom som var ansvarig för försäljningen av Ericsson till Sony och få beröm av gamla vd:n på Electrolux som numera är ordförande för Atlas Copco. Galan hölls på Grand Hotel där vi stod som vinnare till utmärkelsen Sveriges Bästa Affärsmodell. Fantastiskt!

BC

Supernöjt Smiling-gäng efter vinst i Business Challenge! 

Elisabeth och vi

Elisabeth Tarras Wahlberg sprang vi på under Business Challenge. Ett givet foto! 

 

Vi har även varit ute och föreläst kring Vår resa från universitetsuppsats till internationellt företag, ett koncept som har varit mycket uppskattat! Här berättar vi om hur idén uppkom, hur vi ser på bistånd, tips och trix kring företagsamhet med mer. Flertalet föreläsningar är planerade för våren 2014 och det är bara att höra av sig om ni vill att vi ska komma över, uppläggen är många.

Att resan går fort gör att man inte riktigt stannar upp och förstår det stora i vad Smiling gör och står för. Det här är något som vi lovat oss inom Smiling att bli bättre på under 2014. Hur eller hur så är resan helt fantastisk och jag känner mig glad och hedrad att få vara med om det här.

”Vad händer under 2014, kommer det något nyheter?” undrar kanske du?
Jag kan väl säga som så att ribban är satt högt, men vi ska höja den ytterligare!

Vi planerar för fullt för vad som ska hända under 2014. Vad vi lärt oss under vår resa hittills är att det gäller att ha framförhållning när man är aktiv i Afrika och att planer inte alltid går i lås. Därav vågar jag inte lova för mycket. Men det kommer hända grejer, det lovar jag!

För att enklast hålla dig uppdaterad så finner du alltid de senaste nyheterna här på vår hemsida eller på sociala medier!

Stort TACK för all er support, hejarop och er konsumtion under 2013! Ni, våra konsumenter, är absolut de viktigaste för oss! Det är ju faktiskt ni som gör att Fatou, Henry, Paul och de andra bönderna får det betydligt säkrare och bättre. Det låter kanske larvigt och säljigt men jag ser verkligen skillnaden vad ett Smilingköp gör för de här bönderna och framförallt för alla de ungdomar som äntligen får ett jobb att stiga upp till. Desto mer påsar som ni köper desto fler bönder kan vi samarbeta med och desto fler ungdomar får sitt första jobb. Svårare än så är det inte, dessutom närmar sig beach 2014 så käka en herrans massa Smilingnötter : )

Smiling

Pssst! Om du inte hittar Smiling i just din Pressbyrån, 7-Eleven, eller SF-Bio etc, fråga efter dem och be dem ta in våra produkter – det hjälper oss och bönderna mycket på vägen!

/Oscar

http://www.facebook.com/smilingcashew
http://www.instagram.com/smilingcashew

  • Skrivet av Smilinggänget
  • 10:44 Monday, 20 January, 2014

Senaste blogginläggen

Bubbelvatten som gör idéer till verklighet

Nu har försäljningen börjat rulla på i allt ordentligare takt med våra två nya Smiling Crush. Dessa två produkter skiljer…

Läs mer

David mot Goliat – and no bananas!

Hejsan, Här på nötkontoret så har vi precis gått och blivit ett ”nöt och juicekontor”. Vi har tre nya medlemmar…

Läs mer

Aprikosmandeln, vårens schysstaste nyhet!

Den senaste tiden har det varit en livlig livsmedelsdebatt om odlingen av mandlar och att det går åt orimliga 4-5 liter…

Läs mer

Oscar gästbloggar hos Venture Cup region Syd

Från Venture cup vinst till vad smiling befinner sig idag Det har nu snart gått tre år sedan vi var…

Läs mer

Häng med Smilinggänget bakom kulisserna

Följ Smiling på Instagram